Naast ontspannende oefeningen is belangrijk om de rug sterker te maken. Door sterkere rugspieren voorkomt u rugklachten in de toekomst. Belangrijk om te training zijn naast de rugspieren vooral de buikspieren.

RUGSPIER VERSTERKENDE OEFENINGEN

Oefening 1

Ga op uw rug liggen, zet de voeten plat op de grond. Trek een knie langzaam naar uw borst. Trek één knie langzaam naar de borst, houd deze houding 30 seconden vast. Herhaal dit met het andere been en doe deze oefening 10 keer.

Oefening 2

Blijf op uw rug liggen. Zet de voeten plat op de grond, trek de knieën op en beweeg deze langzaam naar links. Herhaal deze beweging naar de rechterkant. Laat beide schouders op de grond rusten tijdens de oefening.

BUIKSPIER VERSTERKENDE OEFENINGEN VOOR DE RUG

Oefening 3

Ga plat op uw rug liggen. Houd de benen gestrekt met de hielen op de grond en de handen achter uw hoofd. Kom nu met gestrekte rug en de benen nog steeds gestrekt op de grond langzaam omhoog. Span daarbij uw buikspieren aan. Bouw deze oefening langzaam op.

BEKKENKANTEL OEFENINGEN VOOR DE ONDERRUG

Oefening 4

Ga op uw rug liggen. Maak u rug zo hol mogelijk, billen naar en buik naar voren. Trek de onderrug weer recht. Herhaal deze oefening meerdere malen.

 

MET SOEPELE GEWRICHTEN BLIJFT U
ECHT GENIETEN VAN HET LEVEN

Bewegingsvrijheid betekent: overal gaan en staan waar u maar wilt. Het behoud van een goede conditie van uw gewrichten speelt daar een belangrijke rol bij. De gewrichten moeten immers soepel en sterk blijven om alles te kunnen doen wat u wilt. Of het nu gaat om ‘s morgens de trap aflopen of om een lange wandeling aan het strand.

U houdt uw gewrichten tot op hoge leeftijd soepel, en u kunt daarom actief blijven sporten, zo nu en dan gezellig met vrienden en familie uitstapjes blijven maken, en voor actieve vakanties blijven kiezen