De oefeningen zijn bedoeld om uw knie soepeler te maken. Belangrijk voor het verminderen van de pijn en stijfheid van uw knie zijn stevige bovenbeenspieren. Hiermee verbetert u de functie en de stabiliteit van de knie. Het is verstandig om na de oefeningen de knie te koelen met een koelpakket wanneer de knie warm aanvoelt.

BOVENBEENSPIEREN VERSTERKEN

Oefening 1

In liggende houding met de tenen naar de neus het been gestrekt optillen. Daarna het been langzaam laten zakken, de grond net niet raken. Daarna hetzelfde met het andere been. Probeer deze oefening 10 keer te herhalen.

Oefening 2

In zittende houding enkele seconden de knieschijf aantrekken waardoor de bovenbeenspieren aanspannen. Leg uw hand op uw bovenbeen zodat u de spieren voelt aanpassen.

Oefening 3

Heeft u een trap dan kunt u om en om met het ene en het andere been de eerste trede op en af gaan. Probeer daarbij de knie zover mogelijk te buigen. Houd met één hand de trapleuning vast.

FUNCTIE VAN DE KNIE VERBETEREN

Oefening 4

Ga met een gestrekte rug op een stoel zitten. Buig het linkerbeen en duw met het rechterbeen het linkerbeen zo ver mogelijk naar achter. Houd dit 10 seconden vast. Daarna hetzelfde met het andere been. Doe deze oefening 10 keer links en tien keer rechts en probeer steeds verder op te rekken.

Oefening 5

Het strekken van de knie. In zittende houding met de voet op een doekje op een gladde vloer het been uitstrekken en probeer steeds verder te komen tot dat het been geheel gestrekt is.

STABILISATIE VAN DE KNIE VERBETEREN

Oefening 6

Ga op één been staan en houdt u vast aan een stoelleuning. Buig het been waarop u staat een beetje. Blijf op deze houding 30 seconden staan. Herhaal dit met het andere been en doe deze oefening 10 keer.

 

MET SOEPELE GEWRICHTEN BLIJFT U
ECHT GENIETEN VAN HET LEVEN

Bewegingsvrijheid betekent: overal gaan en staan waar u maar wilt. Het behoud van een goede conditie van uw gewrichten speelt daar een belangrijke rol bij. De gewrichten moeten immers soepel en sterk blijven om alles te kunnen doen wat u wilt. Of het nu gaat om ‘s morgens de trap aflopen of om een lange wandeling aan het strand.

U houdt uw gewrichten tot op hoge leeftijd soepel, en u kunt daarom actief blijven sporten, zo nu en dan gezellig met vrienden en familie uitstapjes blijven maken, en voor actieve vakanties blijven kiezen