TIP 2: OEFEN ALVAST IN BED

Goed idee tegen ochtendstijfheid: het lijf, en daarmee de gewrichten, rustig in actie laten komen in bed door wat oefeningen te doen. Gewoon, lekker gestrekt op de rug.

• Trek één been op en strek het dan weer. Dat is goed voor het heup- en kniegewricht. Bij het strekken kunt u het been de matras laten raken, maar u kunt het been ook net boven het matras houden om de buikspieren te trainen. Herhaal deze oefening tien keer links, tien keer rechts.

• Trek de knie op en trek hem zo ver mogelijk naar u toe. Houd de knie vast in de knieholte of met uw handen om de knie heen, wat voor u het comfortabelst is. Doe dit vijf keer links, vijf keer rechts. Goed voor het heupgewricht.

• Trek beide knieën op en beweeg ze samen eerst naar links, dan naar rechts. Herhaal dit vijf keer. Goed voor het heupgewricht en om de rug wat losser te maken.

• Rek één been uit en maak het andere als het ware een beetje korter, door ze uit en in te trekken. Tien keer links en rechts afwisselen. Dit langer en korter maken van de benen doet u vanuit de heup, die daardoor soepeler wordt. Ook prima voor de rug!

• Ga rechtop zitten en buig een paar keer zo diep mogelijk voorover, en naar links en naar rechts. Goed voor uw heup en rug.

Deze oefeningen zijn vooral goed voor de gewrichten die zwaar worden belast, zoals de knieën en heupen. Daarnaast zijn er natuurlijk gewrichten die veel minder worden belast, zoals de ellebogen, nek, schouders, polsen en vingers. Zijn die stijf, warm die dan ook alvast op in bed door ze wat licht werk te laten doen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *